Наскільки відрізняється розвиток і зростання дівчаток від хлопчиків?
Ті батьки (бабусі і дідусі), у яких є різностатеві діти (онуки), можуть без вагань сказати, що різниця між дівчатками і хлопчиками помітна буквально з перших місяців життя.
Звичайно, ми не говоримо про відмінності в будові статевих органів, у тому числі про статевих ознаках. Фізично дівчатка і хлопчики після народження виглядають майже однаково, за винятком зовнішніх статевих органів.
Але з ростом і розвитком організму відмінності проявляються не тільки зовнішніми ознаками, але і наданням різних навичок, реакцією на навколишній світ і людей, поведінкою і т. д.
Чим викликані такі відмінності? В першу чергу — певними відмінностями у розвитку мозку ще у внутрішньоутробному стані. Закладено таке різне розвиток мозку генетично або пов’язано з якимись іншими факторами (наприклад гормональними), не відомо.
Швидше за все, вплив різних факторів комплексно, генетичний чинник, тобто наявність генів, які умовно можна назвати «чоловічими» і «жіночими», відіграє важливу роль у формуванні та розвитку жіночого і чоловічого організмів.
Вивченням відмінностей між дівчатками і хлопчиками вчені різних спеціальностей займаються не так давно, якщо говорити про науковий підхід при порівнянні відмінностей, хоча публікацій, особливо популярних, на цю тему багато.
Прогрес науки взагалі і медицини зокрема призвів до того, що тепер багато дослідження можна проводити без серйозного втручання в життєдіяльність дітей, а також без шкоди для їх здоров’я.
А яке практичне значення має вивчення відмінностей між дівчатками і хлопчиками, проведене на науковій основі?
Володіння такими науково підтвердженими знаннями допомагає краще зрозуміти причини виникнення і протікання різних захворювань, вплив лікарських препаратів та інших методів лікування на людину в залежності від його статевої приналежності.
Адже не секрет, що одні захворювання зустрічаються частіше у чоловіків, ніж у жінок, і навпаки.
Подібні знання також успішно використовуються в системі освіти — для кращого розуміння механізму і законів сприйняття дітьми інформації, розробки певних програм навчання з урахуванням відмінностей у засвоєнні інформації між хлопчиками і дівчатками і в цілому для створення індивідуальних програм навчання.
Також подібна інформація потрібна батькам — для кращого розуміння поведінки їх дітей.
Нерідко люди намагаються зрозуміти себе та інших, аналізуючи спостерігаються відмінності.
І саме розуміння того, що зумовлено самою природою людини і є закономірним результатом статевої відмінності, а що є міфом, слухом, помилковою інформацією, що може допомогти багатьом людям будувати здорові стосунки один з одним, відчувати себе комфортніше в соціумі і допомагати вирішувати проблеми тим, хто звертається за допомогою і розумінням.
Давайте згрупуємо відмінності у розвитку дівчаток і хлопчиків в таблицю:
Дівчатка | Хлопчики | |
Розвиток мозку | ||
Ліва половина мозку (словесні навички) | Розвивається першої і швидше — можливо, цим і пояснюється балакучість жінок | Розвивається повільніше |
Права половина мозку (просторові навички) | Розвивається повільніше | Розвивається першої і швидше — можливо, цим і пояснюється краща орієнтація чоловіків у просторі |
Прифронтальные частки (контролюють імпульси та відповідають за прийняття раціональних рішень) | Розвиваються і дозрівають до кінця підліткового віку (19-20 років), більше за розмірами | Розвиваються і дозрівають майже до 30 років |
Мигдальне тіло (емоції) | Розвивається пізніше Першим розвивається з лівого боку Емоції виражаються через слова Негативні емоції до кінця підліткового віку переміщуються до кори — так розвивається вміння пояснити причину своїх негативних емоцій | Розвивається раніше Першим розвивається з правого боку Емоції виражаються через дію Негативні емоції найчастіше виникають і залишаються в мигдалевому теле — цим і викликані труднощі в поясненні причин виникнення негативу |
Гиппокампус (пам’ять) | Розвивається раніше Першим розвивається з лівого боку Пам’ять предметів і деталей | Розвивається пізніше Першим розвивається з правого боку Пам’ять зображень і сутності (значень) |
Мозолисте тіло (забезпечує «спілкування» двох половин мозку) | До підліткового віку за обсягом на 25 % більше, ніж у хлопчиків Дві половини мозку більше «радяться» | Дві половини мозку у хлопчиків менше «спілкуються», ніж у дівчаток |
Режим роботи мозку | Може переключатися на новий режим роботи без стану відпочинку і сну | Необхідно стан відпочинку для оновлення, зарядження енергією і переорієнтації |
Використання частин мозку | Частіше використовують кору головного мозку | Частіше використовують примітивні (старі) частини мозку |
Кровопостачання | Більше крові надходить до мозку в цілому і в основному вона йде до центру | Більше крові йде до периферії мозку |
Пізнавальний процес (когниція) і розвиток навичок | ||
Просторове сприйняття | Воліють об’єкти і нерухомі іграшки (ляльки) Описують краще самі об’єкти | Воліють об’єкти та іграшки, які рухаються (автомобілі, літаки, поїзди) Описують краще локалізацію (розташування в просторі) об’єктів |
Мова | Починають говорити раніше (приблизно в 12 місяців) До 16 місяців словниковий запас становить в середньому 100 слів Відмінності в запасі слів зменшуються віком до 2,5 року | Починають говорити пізніше (13-14 місяців) До 16 місяців словниковий запас становить у середньому 30 слів |
Моторні навички | Розвиваються до 6 років більш точні моторні навички (тримання ручки, малювання) | Розвиваються до 4 років з цілеспрямованими рухами загальні моторні навички (стрибки, біг, балансування тіла) |
Фокусування уваги | Більше на обличчях і речі (частіше малюють статичні (нерухомі) предмети теплими кольорами) | Більше на русі (частіше малюють динамічні (рухомі) предмети холодними квітами) |
Сприйняття інформації | Краще сприймають через слова і звук (слух) | Краще сприймають через відчуття (особливо тактильні) і образи (портрет) |
Оцінка власних сил | Недооцінюють | Переоцінюють |
Рішення проблем | Ступінь ризику вибирається зазвичай низька, більш дипломатичне рішення | Ступінь ризику вибирається зазвичай висока, більше імпульсивне рішення |
Боротьба або політ (на адреналіні): частішає серцебиття і дихання, цукор і кров прямують до м’язів і мозку, зіниці розширюються — виникає реакція через рух | Спостерігається рідше | Часто спостерігається |
Придивитися і подружитися (на окситоцині і серотонін): зменшується частота серцевих скорочень, затримується дихання, цукор і кров направляються до кори головного мозку, зіниці звужуються — «завмирання» | Домінує | Зустрічається рідше |
Реакція на загальні терміни і вирази (наприклад, «не Можна так робити, тому що це недобре!») | Викликає роздратування і переживання | Викликає злість і протидія |
Соціальні навички | Більше розбираються в емоціях за виразом обличчя людини | Менше сприймають людей за їх емоційним станом |
Поняття дружби | Частіше засноване на сприйнятті особистості Розмова — це ядро дружби Соціальна ієрархія знищує дружбу Відвертість і співпереживання — важлива частина дружби | Частіше засноване на спільності інтересів, захоплень, активності Розмови часто вважають зайвими Соціальна ієрархія допомагає організувати товариства та відносини Відвертість дозволяє уникнути як можна більше |
Спілкування | Воліють спілкуватися, дивлячись в обличчя і очі | Уникають контакту очима, воліють спілкуватися, перебуваючи поряд |
Сенсорика (чутливість) | ||
Слух | Більш чутливі до звуку Краще розрізняють тональність і силу звуку | Частіше мають проблеми з розпізнаванням звукового сигналу, що може бути причиною проблем з читанням (Цим підтверджується і традиційне жіноче «Я тобі тисячу разів говорила, а ти ніби вперше чуєш!») |
Зір | Бачать краще об’єкти поблизу і в нерухомому стані Читають уважніше текст перед собою Добре запам’ятовують колір і відтінки і довше зберігають цю інформацію в пам’яті | Більш точні при оцінці об’єктів далеко і в русі Гірше концентруються на тексті перед собою, але швидше читають на відстані і в процесі руху (дорожні знаки) Не акцентують свою увагу на відтінках і кольорі |
Дотик (дотик) | Краще спокійно спостерігати, а не стосуватися | Воліють чіпати руками, вивчати предмети через рух |
Почуття та емоції | ||
Почуття | Легко можуть описати і пояснити свої почуття Висловлюють свої почуття швидше | Описують і пояснюють свої почуття з працею Висловлюють свої почуття повільніше |
Страх | Почувають себе слабкими і безпорадними | Відчувають себе сильними і збудженими |
Агресивність | Надзвичайно рідко використовується в іграх | Часто використовується в іграх |
Емоційність | Більше словесна Емоції прості | Більше виражається через дії Комплекс емоцій |
Вираження емоцій | Часто виражають емоції гримасами | Стримують і пригнічують емоції |
Плач | Більш плаксиві з початком підліткового віку | Більш плаксиві з 6 місяців і в дошкільному віці (кричать частіше і довше) |
Розлука з близькими людьми | Переносять легше | Переносять важче |
Навчання і проблеми з навчанням | ||
Адаптація до дошкільним установам | Легше адаптуються | Близько 75 % мають проблеми з адаптацією |
Точні науки (математика) | Вимагають більшої концентрації уваги | Вирішують завдання швидше і з меншою концентрацією уваги |
Читання | Випереджають Воліють читати вигадані історії, частіше малих форм — оповідання та новели | Позаду на 1-1,5 року Воліють читати документальні твори — опис реальних подій, пристрої та функціонування речей |
Слова і образи | Фокусуються на словах, тому краще навчаються через прочитаний або почутий текст | Сприймають зорову інформацію краще, воліють графіки, схеми, малюнки |
Перемикання з предмета на предмет (з уроку на урок) | Швидше | Повільніше |
Рішення декількох задач | Можуть вирішувати відразу кілька завдань, легко переключаються з однієї на іншу | Воліють вирішувати задачі одну за іншою, але їм потрібно більше часу на перемикання уваги |
Поза | Краще засвоюють інформацію, сидячи і розслабившись | Краще засвоюють інформацію, стоячи і сконцентрувавши увагу |
Стрес (середній) | Переноситься важче Погіршує навчання Акцентування на комбінації зусиль і стресу викликає нервову напругу і тривогу Воліють в стресовій ситуації бути з друзями | Переноситься легше Покращує навчання Воліють в стресовій ситуації і після побути на самоті |
Кількість учнів у групі (класі) | Краще навчаються у маленьких групах (2-4 людини) | Воліють великі групи, але легко відволікаються від виконання завдання |
Ставлення до домашньої роботи | Більш уважні та частіше доводять до кінця (виконують повністю) | Менш акуратні і часто не закінчують роботу |
Рішення проблем | Краще один на один (обличчям до обличчя) | Воліють плечем до плеча (поруч) |
Заохочення до навчання | Вірять, що зусилля (старанність) — ключ до успіху | Вірять, що здібності (можливості) — ключ до успіху |
Оцінки | До 30 % оцінок — задовільні і посередні | До 70 % оцінок — задовільні і посередні |
Вплив вчителя | Часто вчителі просять допомогти, люблять дружити з учителем | Велике, однак не люблять вчителів, які говорять багато Не люблять просити про допомогу й бути занадто прив’язаними до вчителя |
Поведінка на уроках | 20 % порушень Поведінка дівчаток часто є золотим стандартом поведінки учнів | 80 % порушень Поведінка хлопчиків часто сприймається як поведінка «дефектних» дівчаток |
Порушення концентрації уваги, ADHD | Зустрічається рідше | Проблема не в нестачі уваги, а в утриманні (фіксації) уваги Зустрічається частіше |
Розлади навчання | До 30 % (в порівнянні з усією групою розладів) | До 70 % |
Дислексія (проблеми з читанням) | Спостерігається рідше | Спостерігається частіше |
Дисграфія/діспраксією (проблеми з написанням) | Більш обережними в граматиці і написанні слів | Більше проблем у неправильному написанні слів і вираженні думок «на папері» |
Тікають з уроків і/або кидають навчання в школі | До 20 % від загальної кількості, але освіта не частіше закінчують | До 80 % загальної кількості, але частіше закінчують освіта |
Природно, це далеко не всі відмінності між дівчатками і хлопчиками, а всього лише узагальнені дані.
Звичайно, багато жінок можуть знайти чимало «чоловічого» в своїй поведінці та сприйнятті світу і людей. І навпаки: багато чоловіки мають «жіночі» риси в своєму характері і поведінці.
Хоча ці відмінності в основному зумовлені генетикою і особливостями розвитку мозку у дівчаток і хлопчиків, проте найбільший вплив має і середовище, у якій живуть і розвиваються діти.
Маються на увазі не тільки умови життя і харчування, але і соціальне оточення, тобто люди, які найчастіше спілкуються з дитиною і роблять на нього вплив.
У новонароджених і немовлят перших місяців життя істотних відмінностей, пов’язаних із статевою приналежністю, практично немає. Надалі «чоловіче» і «жіноче» формується за рахунок відносини близьких людей, які проводять час з дитиною.
Так склалося ще на зорі цивілізації, що до виховання дівчаток пред’являлися одні вимоги, а до виховання хлопчиків — інші.
І ці вимоги, як не дивно, до цих пір у багатьох етносів майже не змінилися. Тому не дивно, що формування чоловіки і жінки відображає багатовікові інтереси і традиції суспільства (фактично будь-якого).
Навіть якщо в сім’ї немає одного з батьків, перебуваючи серед людей і спілкуючись з ними, дитина буде намагатися копіювати особливості поведінки, які відрізняють представників саме його статі.
Дуже важливо не суперечити природі і не створювати з дитини маріонетку, ляльку, копію себе або істота, що відповідає певним вимогам, кращою батьками.
Знання перелічених вище психофізіологічних відмінностей за принципом статі допоможе вам не тільки краще розуміти власних різностатевих дітей, але і дорослих жінок і чоловіків. А значить, поліпшити відносини як між дітьми і батьками, так і всередині сімейної пари.