Дев’ять місяців внутрішньоутробного розвитку: дівчатка і хлопчики

Вагітність, пологи і дитинство — це три кити, що визначають майбутнє здоров’я дорослої людини.

Якщо хтось вірить в поняття «долі», то повинен знати, що саме життя в утробі матері, сам процес народження на світ і дитинство найбільше впливають на подальше життя людини. Всередині цих трьох китів захований ще один практично невидимий «кит» — геном (генотип) зачатої дитини. Сучасні науки дозволяють вивчати його на молекулярному рівні.

Набір генів, розташованих в хромосомах, людина отримує від двох батьків — тата й мами. Здавалося б, такий набір повинен бути незмінним, але в реальному житті генотип — це динамічна система, яка змінюється постійно. Ці зміни відбуваються від моменту зачаття до кінця життя людини, як і будь-якої живої істоти, що має в своєму складі закодовану інформацію у вигляді РНК і ДНК. Завдяки таким змінам відбулася еволюція рослинного і тваринного світу, виникли тисячі різних представників флори і фауни як минулого, так і сьогодення. І цей процес змін в генах ніколи не зупиняється. Фактично це постійне пристосування (адаптація) живого організму до змін внутрішнього та зовнішнього середовищ.

В останні роки особливо бурхливо почала розвиватися епігенетика — наука, яка, власне, є симбіозом кількох галузей знань про живу — медицини, генетики, біохімії, біології, екології та ін. Вона вивчає процеси змін в генах в залежності від змін внутрішнього і зовнішнього навколишнього середовища живих організмів — генотипическую активність, як прийнято говорити серед вчених. Інтерес до змін у геномі виник у процесі вивчення причин хвороб і впливу раннього розвитку (в тому числі в період вагітності) на їх появу у дорослих людей.

На отримання здорового потомства і результат вагітності впливають дуже багато чинників, і в першу чергу — стан жіночого організму. Гени, які дитина отримує від батьків, визначають будову клітин, тканин, органів. Стан матері, її харчування, перебіг вагітності — це ще одна велика група чинників, що впливають на здоров’я майбутньої дитини. Сюди додаються чинники зовнішнього середовища, в якій живе мати, — їх вплив на організм вагітної жінки теж зумовлює здоров’я потомства. Причому до цих чинників відносяться не тільки екологічні (забруднення виробничими відходами, високі або низькі температури, шуми тощо), але і політичні, громадські (війна, економічна криза, розруха). Впливають на майбутню дитину домінуюче ставлення оточуючих до вагітним жінкам і дітям (агресія, байдужість, повага до сім’ї і материнства тощо) і безпосередньо відносини між цією жінкою, її чоловіком та іншими членами сім’ї. Навіть при відмінному здоров’ї жінки прояви жорстокості і насильства у стосунках між майбутніми батьком і матір’ю може призвести до серйозних ускладнень вагітності, пологів і захворювань новонародженого.

Чи відрізняється внутрішньоутробний розвиток і здоров’я дівчаток від хлопчиків? Якщо говорити про закладання і розвитку статевих органів, то в цьому буде найбільше розходження, хоча етапи закладки і формування статевих органів у дівчаток і хлопчиків дуже схожі. А як щодо здоров’я в цілому?

Між реакціями плоду-дівчатка і плоду-хлопчика на внутрішні і зовнішні фактори помітна певна різниця. Перші дослідження, які вивчали вплив цих факторів на внутрішньоутробний розвиток і виживання дівчаток і хлопчиків, а також стан новонароджених, проводилися в 1980-х.

Виявляється, більш вірогідний негативний результат вагітності тоді, коли плід — це хлопчик, і навпаки — вагітності дівчатками протікають більш спокійно. Такий феномен спостерігали і в процесі досліджень, які проходили на початку цього століття.

Дівчатка ростуть повільніше, ніж хлопчики, починаючи з доимплантационного періоду плодового яйця. Ембріони-хлопчики і плоди-хлопчики більш чутливі до порушень харчування, які можуть виникнути як в результаті дисфункції плаценти, так і внаслідок неправильного харчування самої матері. Внутрішньоутробна затримка росту зустрічається частіше у хлопчиків, також у випадках вагітності хлопчиком частіше бувають відхилення з боку будови і функції плаценти (дитячого місця). На жаль, плодів-хлопчиків гине до народження більше, ніж дівчаток. Тому вагітність хлопчиком підвищує ризик ускладнень.

Як пояснити таку різницю у внутрішньоутробному розвитку дівчаток і хлопчиків і кінець вагітності? Вчені та лікарі вважають, що це можна пояснити відмінностями у споживанні поживних речовин плодами-хлопчиками. Харчування матері і здатність плаценти використовувати поживні речовини жіночого організму для потреб зростаючого плода є передумовами того, які у нього будуть розміри. Нагадаю читачам, що дитяче місце розвивається плодового яйця, тобто має генетичну і хромосомну ідентичність з плодом. Образно кажучи, плацента — породження плода, хоча формування дитячого місця і ембріона йдуть різними шляхами з перших тижнів вагітності. Тому при здоровому зачаття варіант розвитку здорової плаценти і здорового плоду найбільш закономірний. І навпаки: при дефектному зачаття порушення будуть спостерігатися як з боку плоду, так і з боку плаценти, яка не може повноцінно виконувати свою функцію. Такі вагітності найчастіше перериваються.

Коли вчені порівняли дані вимірювань плацент і плодів, було виявлено, що між ними існує пропорційне співвідношення. Іншими словами: менші діти мають менші дитячі місця. Розміри плаценти і розміри плоду зазвичай однакові і для дівчаток, і для хлопчиків. Однак у процесі порівняння з’ясувалося, що у дівчаток і хлопчиків значно відрізняються пропорції тіла, а також співвідношення ваги плаценти до маси плода. У дівчаток це співвідношення більше, хоча сама плацента меншого розміру.

Незалежно від розмірів плаценти плоди-хлопчики зазвичай довші плодів-дівчаток. Це наштовхнуло на думку, що плацента хлопчиків працює ефективніше, дозволяючи плоду більше зрости, однак її резервна здатність (або обсяг) менше, ніж у плаценти дівчаток. Це обумовлює більшу чутливість хлопчиків до нестачі поживних речовин, а також швидше викликає в них порушення в розвитку.

Іншими словами, плоди-дівчатка мають більший резерв виживання за рахунок резерву плаценти, тому їх реакція на стрес та порушення харчування з боку організму матері менша, ніж у хлопчиків. І дійсно, якщо оцінювати тривалість життя сучасних людей, то в переважній більшості країн жінки живуть довше і відрізняються міцним здоров’ям.

Ближче до народження дівчинки мають меншу окружність голови в порівнянні з хлопчиками, але їх тіло «круглі», в той час як хлопчики довше і тонше. Передбачається, що розвиток мозку у хлопчиків вкладається більше поживних речовин, ніж їх тіло. Але це лише припущення, і вчені не враховують факт, що на ріст і формування тіла впливають статеві гормони, естрогени і тестостерон. Навіть якщо взяти до уваги, що в статевому відношенні плоди неактивні, все ж розвиток яєчок і яєчників призводить до абсолютно різному балансу статевих гормонів у хлопчиків і дівчаток. А це теж впливає на засвоєння поживних речовин.

Те, що у плодів-хлопчиків частіше спостерігається нестача харчування («недоїдання»), підтверджується тим, що хлопчики частіше народжуються з низькою вагою, особливо по відношенню до їх зростання. Такі хлопчики в майбутньому більше ризикують отримати серцево-судинними захворюваннями. Точно такий же ризик мають і жінки, які народилися з низькою вагою.

Цікаво, що багато захворювань можуть бути «запрограмовані» у плода при порушенні засвоєння живильних речовин або їх відсутності, а також при наявності ряду ускладнень вагітності. Хронічний стрес (переживання, страхи, негативні емоції) теж впливає на «програмування» хвороб майбутньої дитини. Основна причина такої закономірності криється в енергетичному дефіцит, який може бути при дефіциті поживних речовин. Організм плода намагається вижити, тому програма самозбереження призводить до того, що кров’ю з киснем і поживними речовинами (особливо глюкозою) у першу чергу забезпечуються органи, що виконують надзвичайно важливу роль у функціонуванні плоду, — мозок і серце. В інші внутрішні органи доставка крові, навпаки, зменшується. Це призводить до того, що ріст і розвиток цих органів порушується, обумовлюючи в майбутньому поява багатьох захворювань певних органів і систем органів у дорослої людини (наприклад, підвищений тиск розвивається через кисневого голодування нирок у певні періоди внутрішньоутробного розвитку).

Експерименти на тваринах підтвердили, що стрес і харчування матері значно впливають на формування здоров’я майбутнього потомства. Плоди-самки також виявилися стійкішими до стресу і нестачі поживних речовин у порівнянні з плодами-самцями, що підтвердило аналогічні спостереження у людей.

Однак при пологах у строк хлопчики з’являються на світло сильніше і здоровіше дівчаток, до того ж дівчатка народжуються зазвичай трохи пізніше хлопчиків. Ця тенденція, швидше за все, пояснюється наступним: так як дівчатка зазвичай важать менше хлопчиків, якщо порівнювати один і той же термін вагітності, то виходить, що дівчатка «добирають» вагу і тому з’являються на світ трохи пізніше. Особливо помітною різниця в терміні пологів виявилася у дівчаток і хлопчиків з вагою, меншою норми. Причому найбільша різниця у вазі різностатевих плодів спостерігається в кінці другого триместру (в районі 26-28 тижнів), але далі природа робить все, щоб збільшити вагу дівчаток ближче до терміну пологів.

Природно, це далеко не всі особливості і відмінності в розвитку дівчаток і хлопчиків у внутрішньоутробному періоді. Тільки в останні кілька років дослідники почали з’ясовувати вплив статевої приналежності на розвиток плоду, а також на виникнення ряду захворювань у новонародженого і в подальшому у дорослої людини. Паралельно ретельно вивчаються ускладнення вагітності та вплив їх на розвиток плодів-дівчаток і плодів-хлопчиків, а також результат подібних ускладнених вагітностей.

Отже, вагітності дівчатками проходять з меншою кількістю ускладнень, дівчатка народжуються слабкими, з меншою вагою і трохи пізніше хлопчиків.

Leave a Comment